Zien en doen
Plan je bezoek
Tickets
Ontdek Amsterdam

5 redenen waarom je naar de expo van Levi van Veluw moet in Singer Laren

Vanaf 26 maart neemt multidisciplinair kunstenaar Levi van Veluw het Singer Laren Museum over. Met Labyrinth of memories toont hij werelden om in te verdwalen, vol foto’s, video’s, sculpturen, installaties en tekeningen. ‘Mijn werk is autobiografisch en introvert. Ik bouw steeds een stukje verder, elk werk is weer een aanvulling op de werken daarvoor, als een stapel papier’, vertelt Levi. ‘Ik wil in deze tentoonstelling dat proces laten zien, hoe je als kunstenaar tot iets probeert te komen.’

Anne Dirks
Freelance journalist. Schrijft voor de Uitkrant en de wekelijkse rubriek 'De echte Amsterdammer'.

Levi van Veluw geeft het zelfportret een nieuwe lading

Afbeelding van Mirte Vreemann

Een hoofd dat gemaakt lijkt te zijn van kiezelstenen, houtsplinters, stroken vloerbedekking of een geheel landschap met boompjes, lantaarnpaaltjes en een trein. Het lijkt een AI-creatie, maar het is écht. Levi van Veluw beplakte zijn eigen hoofd met allerlei materialen om zichzelf vervolgens te fotograferen of filmen. De zelfportretten die hier uit voortkomen zijn afstandelijk en persoonlijk tegelijkertijd, en hebben bijna niets meer te maken met een zelfportret. ‘Waarom moet ik zelf nog aanwezig zijn bij een zelfportret?,’ vindt Van Veluw. 

Bekijk op een andere manier de collectie Nardinc

Afbeelding van Mirte Vreemann

Het was eigenlijk niet de bedoeling dat Van Veluw een aantal zalen zou vullen. ‘Ik had al snel het idee dat ik van de hele vleugel gebruik wilde maken. We zijn gaan praten over hoe dat eruit zou kunnen zien. Je hebt kunstenaars die werk maken waar de curator dan een tentoonstelling uit samenstelt, ik zie vaak de hele tentoonstelling al voor me.’ De installaties van Van Veluw staan in het midden van de ruimtes met daaromheen de door hem geselecteerde werken uit de Singer collectie. ‘Ik had sterke ideeën over hoe het eruit moest zien. Ik wilde bijvoorbeeld absoluut geen bordjes naast de werken, want dan gaan mensen naar dat bordje staan kijken in plaats van naar de kunst.’ 

Krijg de kans om door een kunstwerk heen te lopen

Afbeelding van Mirte Vreemann

Installaties: dat klinkt altijd een beetje vaag. Het kan zo’n beetje alles zijn. In het geval van Van Veluw zijn het als decors waar je doorheen kunt lopen. Zo is er een kamer die beplakt is met duizenden kleine houten balletjes. Aan de linkerkant nog in rijtjes, maar verder in de ruimte is het patroon zoek. ‘De installatie is gebaseerd op een nachtmerrie die ik had, met allemaal rollende balletjes. Ik heb uit de collectie van Singer Laren werken geselecteerd die ook over nachtmerries gaan. Zo is er interactie tussen de kunstwerken.’ De vaste collectie biedt context voor het werk van Van Veluw, en andersom. Mooie bijkomstigheid: je kijkt weer op een hele nieuwe manier naar de vaste collectie.  

Het hele denk- en maakproces is zichtbaar

Voor de tentoonstelling in Singer Laren maakte hij ook nieuwe werk. Een grote spiraalvormige ruimte waar je inloopt, vol met blokken klei die langzaam vervormen, totdat het koppen zijn. Het is opnieuw een zelfportret. ‘Ik wil het proces laten zien, de zoektocht naar perfectie die, denk ik, elke kunstenaar doormaakt.’ Het doet denken aan de Hall of Faces uit de populaire serie Game of Thrones. Rijen en rijen vol dode maskers die door een gezichtsloze man als gelaat worden gebruikt. Bij het werk hoort een video waar je de kunstenaar de koppen ziet maken. Telkens valt er klomp klei uit de lucht en begint Van Veluw met boetseren, steeds sneller, steeds beter, tot er uiteindelijk een evenbeeld uit komt waar hij tevreden mee is.  

Main character syndrom (op een goeie manier)

Afbeelding van Mirte Vreemann

De installaties zijn zo opgebouwd dat je letterlijk door een werk heen kunt lopen. Alsof je iemands droom binnenstapt. ‘Ik wil daar mee spelen, alsof je in iemands brein zit en steeds dieper afdaalt. In essentie wil een museum dat je beschouwend naar kunst kijkt, maar ik wil de bezoeker erin trekken: van de museumbezoeker een hoofdrolspeler maken.’ 

De tentoonstelling Levi van Veluw 'Labyrinth of memories' is te zien van 26 maart t/m 25 augustus in Singer Laren.

Anne Dirks
Freelance journalist. Schrijft voor de Uitkrant en de wekelijkse rubriek 'De echte Amsterdammer'.