Zien en doen
Plan je bezoek
Tickets
Ontdek Amsterdam

Naut - Audio Obscura

Naut Donders is medeoprichter van Audio Obscura. Al 10 jaar organiseert hij vanuit zijn bedrijf dancefeesten op exclusieve locaties in Amsterdam, zoals het Koninklijk Concertgebouw, de passage onder het Rijksmuseum en het door Rem Koolhaas ontworpen G-Star-hoofdkantoor.

Afbeelding van Ruby Cruden

Over Naut

De dj, de componist van de 21e eeuw, verdient net zo goed een plek in het Concertgebouw, vindt Naut. En waar anders dan in Amsterdam tref je een stad aan die zo progressief, veelzijdig en op cultuurgebied vooruitstrevend is, dat een dancefeest in een concertzaal voor klassieke muziek met open armen ontvangen wordt? ‘We zijn Audio Obscura begonnen met een heel duidelijke visie: niet per se op wat er anders moest, maar op wat erbij kon. Feestjes werden destijds vooral georganiseerd in clubs en warehouses, maar waarom niet in de grote, bekende gebouwen?’ 

Raven onder de Nachtwacht

‘De enorme hoeveelheid verschillende culturele evenementen, en de uiteenlopende doelgroep, maakt van Amsterdam echt een unieke stad’, vindt Naut. ‘Ik durf te zeggen dat je nergens anders zo’n divers palet vindt. Door het progressieve karakter van de stad, hebben wij dingen voor elkaar kunnen krijgen die ik in andere steden niet zo gauw zie gebeuren. We zijn koploper op het gebied van de elektronische muziek, hebben de hoogste festivaldichtheid ter wereld en na een flinke lobby – die weliswaar 5 jaar duurde – kunnen we zelfs raven onder De Nachtwacht. Daarom is Amsterdam voor mij echt een van de beste plekken die ik me maar kan wensen.’ 

De openheid, de gemoedelijke sfeer, het feit dat iedereen met zijn of haar eigen gedachtegoed hier een plek heeft: dat vind ik mooi.

Nauwkeurige organisatie 

Hoe komt dat toch, dat Amsterdam zo vooroploopt in de dancewereld? ‘Ik denk dat wij wat betreft de productie van feesten het hoogste niveau ter wereld hebben, omdat het organisatorisch vermogen in het Amsterdamse DNA zit. Elk proces wordt tot in detail uitgedacht en laksheid vind je nergens. Dat komt ook door de vele regelgeving in Amsterdam, die wat mij betreft ook een keerzijde heeft. Natuurlijk dwingt het strenge toezicht je tot nauwkeurigheid, maar ik vind het soms uitdagend dat mensen zonder affiniteit met de branche beslissingen nemen. Daarom zou een commissie van experts uit het veld voorgestelde plannen moeten testen. Op die manier kan de stad ruimte blijven bieden aan innovatieve ideeën, zonder concessies te doen aan creativiteit.’ 

Dolgelukkig

Intussen gaat Naut door met zijn werk. In de stad waar hij zo van houdt, maar ook daarbuiten. ‘Binnen Amsterdam hebben we nog genoeg nieuwe mogelijkheden, maar we hebben ook zeker internationale ambities.’ Toch blijft Amsterdam altijd zijn thuis: ‘De openheid, de gemoedelijke sfeer, het feit dat iedereen met zijn of haar eigen gedachtegoed hier een plek heeft: dat vind ik mooi. Dat we het accepteren als iemand in zijn string wil rondfietsen, omdat hij daar nu eenmaal gelukkig van wordt: daar word ík nou dolgelukkig van.’ 

Naast al deze creativiteit, heeft Nauts rebelse en vernieuwende aanpak van openbare ruimtes ervoor gezorgd dat het nachtleven nu een belangrijk onderdeel is van de cultuur in Amsterdam.