Lisa Oppenheim – Spolia
Beleef ‘Spolia’, de baanbrekende solotentoonstelling van Lisa Oppenheim in Huis Marseille. Duik in haar onderzoek naar geroofde kunst uit Nederlandse collecties en de verdwenen aanwezigheid van verloren kunstwerken. Een aangrijpende reflectie op verdwenen en vernietigde cultuurschatten.
Lisa Oppenheim – Spolia
Vermist of vernietigd
Dit is de eerste institutionele solotentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Lisa Oppenheim (New York, 1975) in Nederland. In een tijd waarin veel aandacht wordt geschonken aan naziroofkunst, richt Oppenheim zich zowel op kunst die is geroofd uit Nederlandse collecties als op Nederlandse kunst in elders geroofde verzamelingen. Haar aandacht gaat vooral uit naar kunstwerken en voorwerpen die hoogstwaarschijnlijk vermist zijn, of vernietigd. Oppenheim laat via een gelaagde benadering zien hoe de verdwenen kunst en objecten nog altijd aanwezig zijn in de wereld om ons heen.
Geroofde kunst
In Spolia richt Oppenheim zich op vermiste, geroofde kunstwerken en (kunst)voorwerpen, zoals schilderijen en wandkleden die ooit het bezit waren van Nederlandse kunsthandelaren en -verzamelaars van Joodse afkomst, maar ook op verzamelingen Nederlandse kunst die zijn geroofd van Joodse families elders. Door middel van uitgebreid archiefonderzoek is Oppenheim fotografische documentatie van geroofde werken op het spoor gekomen die zij in haar werk gebruikt. Een van de archieven die ze heeft geraadpleegd is dat van de bekende Amsterdamse kunsthandelaar Jacques Goudstikker (1897-1940), wiens handelsvoorraad na zijn vlucht uit Nederland in handen kwam van nazi-bezetters en hun handlangers.
Verschillende technieken
In een ander voorbeeld van haar onderzoek ontdekte Oppenheim in het Nationale Archief van Duitsland (het Bundesarchiv) beschrijvingen en fotografische documentatie van kunstwerken die in het bezit waren van de in Amsterdam en Parijs woonachtige familie Hamburger. Oppenheim gebruikte deze documentatie om nieuwe kunstwerken te maken. Zij noemt dit ‘reprocessing’, het bewerken van de beelden in haar donkere kamer, met verschillende technieken. Een van die technieken bestaat uit het gebruik van vuur om afdrukken en negatieven opnieuw te belichten.
Data en tijden
zaterdag 27 april | 10:00 - 18:00 |
zondag 28 april | 10:00 - 18:00 |
maandag 29 april | 10:00 - 18:00 |
Lisa Oppenheim – Spolia
Vergelijkbaar in Amsterdam
Deborah Turbeville – Photocollage
Déjà vu. Ontdek de veranderende stad door de lens van Erik Klein Wolterink
Human//Nature
Chad in Amsterdam
Achter de schermen: Amsterdams theater in de zeventiende en achttiende eeuw
Foam Talent 2024 - 2025
Rebels - Janette Beckman
Heelzz on Wheelzz
Julius Caesar - ik kwam, ik zag en ging ten onder
Collecting the City #4: Museum om de Hoek