Amsterdam, 1 augustus 2018 – Zaterdag aanstaande vaart Amsterdam Marketing samen met NYC & Company, het officiële verkeersbureau/de marketing organisatie van New York City, mee in de Canal Parade. Beide steden hebben nog altijd een voortrekkersrol als het gaat om LGBTQ-rechten. Het thema van de boot is ‘Amsterdam goes New York City’ en legt een link met World Pride 2019, wat komend jaar gehost wordt door New York City. Het is voor het eerst dat de World Pride plaatsvindt in de Verenigde Staten. Volgend jaar is het precies 50 jaar geleden dat de Stonewall-rellen plaatsvonden. Deze gebeurtenis vormde de aanleiding voor het opzetten van de vele roze en regenboogkleurige prides die wereldwijd worden gehouden. Blijvende aandacht voor gelijke rechten van LGBTQ’s is nog altijd urgent. De boot vormt het sluitstuk van de Canal Parade en vaart om 16 uur uit.

De LGBTQ-beweging heeft veel vooruitgang geboekt, maar er is nog een lange weg te gaan. Er zijn 74 landen waarin homoseksualiteit en niet-reguliere genderexpressie strafbaar zijn. Zelfs in vrije westerse landen moeten we blijven streven naar gelijkheid en vooruitgang’, aldus Frans van der Avert, directeur Amsterdam Marketing.

50 jaar na Stonewall

Op 28 juni 1969 kwam de LGTB-community bij elkaar in de bar The Stonewall Inn. Net als op zoveel andere avonden, vond ook die avond een politie-inval plaats om de bar te ontruimen. Echter besloot het bezoekende publiek deze keer terug te vechten. Er ontstonden rellen die bij elkaar 3 dagen duurden. Later ook wel bekend als de Stonewall Uprising. In 1970, een jaar na de rellen, werd deze gebeurtenis herdacht met de allereerste Pride-demonstraties in New York City. Steden als San Francisco en Los Angeles volgden.

In 2016 noemde President Barack Obama de Stonewall Inn en de omgeving van Christopher Park een nationaal monument, het eerste gedenkteken voor de LGTB-rechtenbeweging.

Pride Amsterdam

In Nederland wordt sinds 1977 Roze Zaterdag gevierd. In 1996 ging dit over in de Amsterdam Pride. Waar Roze Zaterdag een politiek en emanciperend doel had, gaat de Pride om het vieren van de vrijheid en de diversiteit van Amsterdam.

Net als New York City speelt Amsterdam een voortrekkersrol wat betreft LGBTQ-rechten. Wereldwijd staat onze hoofdstad bekend als homovriendelijke stad waar iedereen welkom is. Zo werd hier in 2001 het eerste homohuwelijk ter wereld gesloten.

Uitbundig rood met stedelijke iconen

De Canal Parade-boot draagt de identiteit van beide steden uit en maakt gebruik van bekende iconen. In het ontwerp komen de stadsgezichten van de twee steden samen. Metershoge opblaasbare zuilen tonen de skyline van New York City, typisch Amsterdamse gebouwen en de speciaal ontworpen beelden van zoenende paren. Op de boot dansen vertegenwoordigers van Amsterdam Marketing en NYC & Company met hun gasten in strak wit volgens een speciaal ontwikkelde choreografie op de klanken van GO West, het nummer van de Village People. Het design van de boot is van Merel Corduwener. Xsaga - concept- en productiebureau van live-communicatie, en evenementen, doet de productie.

World Pride 2019

Tijdens World Pride 2019 in New York City wordt een speciale herdenking gehouden van het 50-jarig jubileum van de Stonewall Uprising. Om zo stil te staan bij het harde werk dat is verzet in de strijd voor gelijkheid. Maar ook om te erkennen dat er in andere onderdrukte gemeenschappen wereldwijd nog veel werk moet worden gedaan voor dezelfde rechten.

“De Pride beweging heeft ons geleerd om onze verschillen te vieren, onze diversiteit te omarmen en onze weg naar gelijkheid voor iedereen lief te hebben. Stonewall is het moment waarop we trots werden op wie we zijn en we nodigen iedereen uit om hun Pride volgend jaar in New York City te komen vieren,” zegt Fred Dixon, CEO NYC & Company.

De boot is de laatste boot in de Canal Parade en vertrekt om 16 uur vanaf het Scheepvaart Museum richting de Amstel.